pre-workout

Het verschil tussen weerstandsbanden en power bands

Met weerstandsbanden en power bands heb je oneindig veel bewegingsmogelijkheden. Deze banden zijn niet afhankelijk van de zwaartekracht, dumbbells en halters zijn dit wel. Wanneer je bijvoorbeeld een side leg raise extra zwaar wilt uitvoeren, dan gaat dit niet lukken met een dumbbell of halter. Want deze kun je nergens laten. Een power band of weerstandsband is hiervoor uitstekend te gebruiken. toch zijn weerstandsbanden en power bands voor verschillende doeleinden te gebruiken.

Wat is nou het verschil?

Weerstandsbanden en power bands werken allebei op dezelfde manier. Je gebruikt je eigen lichaamsgewicht in combinatie met de weerstand die de band geeft. Een powerband is meer geschikt voor het zwaardere werk, zoals het toevoegen van extra zwaarte aan halters of bij oefeningen waarbij lengte belangrijk is. Ideaal dus wanneer je zwaarder wilt gaan trainen in de sportschool. Om optimaal te kunnen presteren, kun je voordat gaat sporten, een pre-workout nemen voor een energie boost. Weerstandsbanden zijn korter, daardoor zijn ze beter geschikt voor het toevoegen van extra kracht bij bijvoorbeeld leg raises en band pull-aparts voor je armen. Deze zijn dus ideaal wanneer je thuis wilt trainen.  

Genoeg bewegingsruimte

Voor zowel weerstandsbanden als power bands geldt: je werkt met weerstand, dit komt omdat de band uiteraard elastisch is. Daarbij maak je vooral gebruik van je eigen lichaamsgewicht en kracht en geef je een andere beleving aan je trainingen. Hoe je de band ook gebruikt, of het nou is met trappen, duwen, trekken of stoten, liggend of staand, voor de weerstand maakt het niet uit. De banden geven je genoeg bewegingsruimte, niet in de minste plaats kun je weerstandsbanden altijd meenemen, omdat je ze eenvoudig kunt opvouwen. Dit is niet te doen met dumbbells of een halterschijf.

Trainen op verschillende niveaus

Weerstandsbanden en power bands zijn verkrijgbaar in verschillende weerstandsniveaus. Elke kleur heeft een ander weerstandsniveau. Op deze manier kun je de training rustig opbouwen. Je kunt steeds makkelijk wisselen van band, die meer weerstand heeft. Met weerstandsbanden en powerbands kun je elke spiergroep in je lichaam trainen. Zo zijn er genoeg oefeningen te vinden die je voor elk lichaamsdeel kunt gebruiken.

Weerstandsbanden en revalidatie

Ben je bezig aan een zware revalidatie? Ook dan zijn weerstandsbanden en powerbands uitstekend te gebruiken als trainingsmiddel. Je kunt gecontroleerd bewegen, door de weerstand van de banden. Ook kun je, zoals eerder gezegd: steeds een stapje zwaarder gaan trainen. Wanneer het te zwaar wordt kun je makkelijk kiezen voor een iets lichtere band. Je wisselt snel en eenvoudig tussen de verschillende weerstandsbanden en kun je snel weer verder met je training.

Variatie in de training

Train je regelmatig? Dan raken je spieren snel gewend aan jouw trainingsroutine. Je kunt dan je spieren ‘prikkelen’ door te wisselen tussen de tools die je gebruikt tijdens de training. Zo kun je de gewichten die je normaal gebruikt vervangen door een power band of weerstandsband. Ook kun je de banden gebruiken als aanvulling op de spullen die je normaal gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld een band bevestigen aan een halterstang, zodat deze zwaarder zal worden. Of aan een pull up bar, om het trainen wat lichter te maken. Op deze manier zorg je dat er voldoende variatie zit in je trainingsroutines. Je zet je spieren op een andere manier aan het werk. Hierdoor worden ze extra gemotiveerd.  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *