water dieet

Wat je voor en na het sporten kan doen om je lichaam te verzorgen!

Dat sporten belangrijk is, dat weten we natuurlijk allemaal. Het is niet voor niet dat er gezegd wordt dat je moet sporten om gezond te blijven. Ook voor afvallen werkt sporten natuurlijk hartstikke goed. Als je echt gezond wilt blijven dan zijn er natuurlijk ook nog een paar dingen die je naast het sporten kan doen om je lichaam in top vorm te houden.

Zorg dat je spieren goed warm zijn

Voordat je gaat sporten moet je zorgen dat je een goede warming-up doet. Zorg dat je spieren alvast warm zijn zodat klaar zijn voor die work-out. Je kan een weerstandsband gebruiken tijdens de warming-up. Gebruik daarbij een band die niet direct de hoogste intensiteit heeft, maar begin rustig. Een warming-up zorgt er voor dat je hart sneller gaat kloppen en dat er meer zuurstof door je lichaam heen gaat. Zo worden er tijdens het sporten meer afvalstoffen afgevoerd. Ook de temperatuur van je lichaam gaat omhoog. Dit zorgt er voor dat je een snellere stofwisseling hebt. Zorg na de warming-up er ook even voor dat je goed je spieren rekt.

Drink genoeg water

Water is niet alleen super goed voor je huid, maar ook nog eens heel goed voor je lichaam. Er zijn een hoop mensen die een water dieet volgen en hier razend enthousiast over zijn. Let er wel op dat je niet te veel water drinkt. Als je gaat sporten kan het wel goed zijn om genoeg water te drinken. Water zorgt er namelijk voor dat je lichaam gaat ontgiftend en afvalstoffen beter worden afgevoerd. Deze afvalstoffen worden afgevoerd via je zweet. Als je dus flink gesport hebt en flink wat hebt gezweet dan moet je deze waterreserves weer even aanvullen. Probeer ook door de rest van de dag heen frisdrank en sapjes te vervangen door water. Je zult zien dat je lichaam en je huid je hier dankbaar voor zijn.

water dieet

Een goede cooling down

Zorg ook dat je na de training even de tijd neemt om een cooling down te doen. Een cooling down kan je helpen met het ontspannen van je spieren. Dit zorgt er voor dat je minder spierpijn zal hebben. Zorg ook dat je je hartslag weer tot rust brengt voordat je echt in de rustmodus gaat. Door je spieren rustig te laten afkoelen zorg je er ook voor dat de melkzuren in je spieren beter afgevoerd kunnen worden. Een cooling down hoeft maar een paar minuten te duren en het kan je een hele dag aan spierpijn schelen.